“Neutrality and a certain lack of protagonism lend to the building the
possibility of talking and establishing a wise relation with the place…” Said Nicolás Pinto Da Mota in reference to the Caballeriza La Solana.
And in my project this phrase has taken great importance. The way of
using the materials, providing to the brick with importance, very ancient
material that by means of a good utilization turns into modern architecture,
and the partial utilization of the wood, that turns into the fundamental
material of the equine architecture. As for the geometric disposition of the
plant of this building, it is necessary to emphasize the orthogonality and the
measures, since they are very well thought to optimize the space and, providing
to the boxes of spaciousness, to grant to the horse the comfort that it needs.
“My house is my refuge, a design of emotional architecture, not a cold
piece of coexistence”
Taking a step backwards in the history, we meet what we might denominate,
the first equine and domestic architecture that had reputation for not being
traditional architecture, among other things. I speak about Los Clubes of Luis Barragán (1969). According to the architect Fernando Gonzalez
Gortázar, Barragán showed us to see the sky, its "spaces opened"
always they are closed, except up. Barragán at the end of the 40’s assumed the
beginning of "emotional architecture" and it was on what he based the
rest of his architecture, looking for the poetical burden "to charm
the places". In Los Clubes, he looks for the symbolism across the
geometric abstraction of the planes and the color, and across the introduction
of the water. The typology of the plant is quadrangular and the quadrants
repeat themselves conceptually. As for the utilization of the natural lighting,
Barragán was an architect who was worrying much for the correct positioning of
the windows and spatial openings for to be able to play with the light, with
its tonality, direction and incident.
It is not possible to do good equine architecture if one is not in love
with the horses, since it Barragán was or since Nicolás Pinto lives through it.
Since it everyone is with his project, because the better thing is to
investigate on what you like.
“Neutralidad y una cierta falta de
protagonismo le confieren al edificio la
posibilidad de dialogar y establecer una sabia relación con el lugar...” Dijo Nicolás
Pinto Da Mota en referencia a la Caballeriza
La Solana. Y es que en mi proyecto esta frase ha cogido
mucho significado. El modo de utilizar los materiales, dotando al ladrillo de
importancia, material muy antiguo que mediante una buena utilización se
convierte en arquitectura moderna, y la utilización parcial de la madera, que
se convierte en el material fundamental de la arquitectura equina. En cuanto a
la disposición geométrica de la planta de este edificio, cabe destacar la
ortogonalidad y las medidas, ya que están muy bien pensadas para optimizar el
espacio y, dotando a los boxes de amplitud,
otorgar al caballo la comodidad que requiere.
“Mi casa es mi refugio, un
trazo de arquitectura emocional, no un frío pedazo de convivencia”
Dando un paso atrás en la
historia, nos encontramos con lo que podríamos denominar, la primera
arquitectura equina y doméstica que tuvo fama por no ser tradicional, entre
otras cosas. Hablo de Los Clubes de Luis Barragán (1969). Según el
arquitecto Fernando González Gortázar, Barragán nos enseñó a ver el cielo, sus
“espacios abiertos” siempre son cerrados, excepto hacia arriba. Barragán a finales de los 40 asumió el
principio de “arquitectura emocional” y fue en lo que se basó el resto de su
arquitectura, buscando la carga poética para “embrujar los lugares”. En los
Clubes, busca el simbolismo a través de la abstracción geométrica de los planos
y el color, y a través de la introducción del agua. La tipología de la planta
es cuadrangular y los cuadrantes se repiten conceptualmente. En cuanto a la
utilización de la iluminación natural, Barragán era un arquitecto que se
preocupaba mucho por la correcta colocación de las ventanas y aberturas
espaciales para poder así jugar con la luz, con su tonalidad, dirección e
incidencia.
No es posible hacer buena
arquitectura equina si no se está enamorado de los caballos, como lo estaba
Barragán o como lo vive Nicolás Pinto.
Como lo está cada cual con su proyecto, porque lo mejor, es investigar
sobre lo que te gusta.
Noemi Sanjuán Pastor
No comments:
Post a Comment